top of page

PzKpfw IV Ausf. B – Tristar 1/35




Prezentowany niemiecki czołg średni o masie 17,7 t produkowano w okresie od maja do października 1938 roku. Łącznie powstały 42 egzemplarze. W toku użytkowania w latach 1939-1940 wprowadzono kilka modyfikacji, jak widoczna na wykonanym modelu odbojnica anteny zamontowana pod lufą i Regenrinne – czyli osłona przeciwdeszczowa nad szczeliną obserwacyjną kierowcy.


Model sklejono w wersji „prosto z pudła” bez żadnych dodatków. Producent bardzo mocno (z przesadą!) rozdrobnił bryłę czołgu – należało wykorzystać ponad 600 części! To bardzo dużo, mając na uwadze fakt, iż nie służyły one do budowy wnętrza, a tylko do odzwierciedlenia zewnętrznej struktury obiektu. Proces klejenia przebiegał z problemami – część dużych elementów jak boki wanny i wieży były wygięte – odkształcone, co wymusiło użycie szpachtli i przyklejenie wieży do kadłuba. Ogniwkowe gąsienice również pozostawiały wiele do życzenia. Problemy te, na forach modelarskich zgłaszali również modelarze z zagranicy.

Po złożeniu model pomalowano szarym podkładem od Green Stuff Word. Następnie nałożono farbę w kolorze Panzergrau marki Vallejo Air. Potem wykonano kamuflaż poprzez pokrycie 1/3 modelu kolorem Dunkelbraun od Ammo MIG-a i dodano proste dostarczone przez producenta kalkomanie – 4 białe krzyże – po jednym z każdej strony pojazdu. Taki kamuflaż posiadała część niemieckich czołgów i pojazdów kołowych, które we wrześniu 1939 roku wkroczyły do Polski. Na oryginalnych zdjęciach trudno dostrzec ów kamuflaż, gdyż kolory te zlewają się ze sobą, szczególnie gdy pojazd w trakcie eksploatacji został pokryty warstwą kurzu lub błota.

Następnie zastosowano na całym czołgu filtr od Ammo MIG-a. Nieco później model przykurzono i postarzono poprzez pokrycie go bardzo rozcieńczonym Oilbrusherem „Dust” od Ammo MIG. W dalszej kolejności skorzystano z mieszanki wash-ów od Ammo MIG-a (Dark Brown, Neutral Grey, Black i Panzergrau) w celu zarysowania krawędzi i dodania cieni. Chipping zrobiono przy użyciu rozjaśnionego Panzergrau od Vallejo Air i Rust Tracks od Ammo MIG. Na koniec wykonano weathering w postaci pokrycia dolnej części modelu kurzem pod postacią mieszkanki suchych pigmentów od Ammo MIG i CMK.




48 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page