Zaktualizowano: 7 lis 2021
Spitfire był jednym z tysiąca wyprodukowany w zakładach Castle Bromwich Aeroplane Factory 26 lutego 1942. Przekazano go do 37 Maintenance Unit w Burtonwood, skąd 7 maja 1942 trafił na lotnisko Woodvale do 315 Dywizjonu Myśliwskiego Dęblińskiego. Tu wymalowano mu z obu stron kadłuba oznaczenia PK-C. 10 maja Spitfire BM597 wykonał pierwszy lot w służbie Dywizjonu 315. Za jego sterami zasiadł wtedy ppor. Jan Kowalski.
W tym czasie 315. Dywizjon Dębliński odpoczywał od wytężonych działań bojowych, w jakich brał udział z podlondyńskiego Northolt od połowy lipca 1941 do końca marca 1942. Położone niedaleko Liverpoolu lotnisko Woodvale stanowiło typową tyłową bazę, w której jednostka mogła przygotować się na kolejną turę bojową. Doświadczeni piloci odzyskiwali siły i równowagę psychiczną po ogromnych stresach niemal codziennych wypraw bojowych z Northolt nad okupowaną Europę. Lotnicza młodzież, napływająca z ośrodków szkolenia, nabierała doświadczenia pod okiem starych wiarusów. Tu, w środkowo-zachodniej Anglii, loty operacyjne i bojowe zdarzały się niezwykle rzadko. Dlatego w ciągu czterech miesięcy - od maja do sierpnia 1942 - Spitfire nr BM597 wykonał zaledwie osiem lotów operacyjnych (trzy F/Sgt Jan Adamiak i po jednym Sgt Marek Słoński, P/O Mieczysław Widziszewski, P/O Bruno Semmerling, F/O Ksawery Wyrożemski i P/O Stanisław Blok).
1 lutego 1943 roku F/O Birtus uszkodził go podczas kołowania, 28 lutego został odesłany do naprawy i wrócił 2 czerwca.
Na początku września 1942 Dywizjon 315 odszedł z Woodvale do Northolt, zamieniając się miejscami i samolotami z 317. Dywizjonem Myśliwskim Wileńskim. W ten sposób, nie ruszając się z dotychczasowego miejsca postoju, Spitfire VB nr BM597 zmienił użytkownika. Na burtach wymalowano nowe litery kodowe jednostki - JH, pozostawiając nie zmienioną literę indywidualną C.
W 1952 roku był użyty na Malcie podczas kręcenia filmu "The Malta Story"